ING – dodawanie do czasownika

Angielski dla dzieci - Present Continuous.

Zasady dodawania „ING” do czasownika 

Pamiętajcie, że dodanie końcówki „ING” do czasownika nie zawsze jest łatwe 🙂 Nauczcie się podstawowych zasad dodawania końcówki „ING” i przeanalizujcie poszczególne czasowniki, którym dodano końcówkę „ING”.

A. Końcówka IE > Y

Jeżeli czasownik kończy się na literki: „IE” to zamieniamy je na Y.

* DIE —> DYING

* LIE —> LYING

* TIE —> TYING

Przykładowe zdanie:

I am lying on the bed now – leżę na łóżku


B. Końcówka „E” znika

Jeżeli w wymowie czasownika nie słyszysz ostatniej litery „E” – to znaczy, że dodając „ING” możesz wyrzucić końcówkę „E” 🙂

* BELIEVE —> BELIEVING

* SMILE —> SMILING

* DRIVE —> DRIVING

* HAVE —> HAVING

* LIVE —> LIVING

* TAKE —> TAKING

* MOVE —> MOVING

* WRITE —> WRITING

Przykładowe zdania:

She is smiling – ona się uśmiecha

I am driving my car – ja prowadzę mój samochód


C. Ostatnia litera zostaje podwojona

Jeżeli czasownik kończy się na spółgłoskę, którą poprzedza samogłoska, a następnie ponownie pojawia się spółgłoska (czyli patrząc od końca stoi: spółgłoska, samogłoska, spółgłoska) > to PODWAJAMY ostatnią literę i dodajemy „ING” .

Robimy tak, gdy akcent pada na ostatnie litery słowa*

* STOP — > STOPPING

* BET — > BETTING

* SET — > SETTING

* SIT — > SITTING

* PLAN — > PLANNING

* RUN — > RUNNING

* FORGET —> FORGETTING

Przykładowe zdania:

I am running to you – ja biegnę do Ciebie

She is planning to clean her house – ona planuje posprzątać własny dom


D. Wyjątki od punktu C.

Jeżeli akcent w słowie pada na pierwsze litery – nie podawajmy ostatniej literki tak jak w punkcie „C”. Kolorem szarym zaznaczyłam litery akcentowane.

* OPEN — > OPENING

* VISIT — > VISITING

* LISTEN — > LISTENING

* HAPPEN — > HAPPENING

Przykładowe zdania:

I am listening to the radio – ja słucham radia

What is happening? – Co się dzieje?


E. Wyjątki:

– Możecie pisać: travelling lub traveling

– Jeżeli czasownik kończy się dwoma literkami „ee” — > to dodajemy tylko „ING” , np. see — > seeing