Past Continuous – zasady tworzenia zdań

Angielski dla dzieci - Present Continuous.

A. Do czego służy czas Past Continuous? 

To trudne pytanie 🙂 Najprościej mówiąc: PAST CONTINUOUS to czas przeszły, ciągły, który jest TŁEM jakichś wydarzeń. To nie jest czas, który używać możecie do każdej przeszłej czynności, która według Was trwała długo. Faktycznie czynności w Past Continuous trwają dłużej w przeszłości, ale muszą opisywać „tło jakiegoś wydarzenia” i dotyczyć tego co jest w 'zamkniętej przeszłości” za nami.

B. Zastosowania

Zasada 1.

Czasu Past Continuous używamy

do mówienia o sytuacjach, które działy się dłużej w przeszłości i stanowiły opis jakiejś sceny

* This time yesterday I was having dinner with my best friend– o tej porze w zeszłym roku jadłam obiad z moją najlepszą koleżanką (czyli opisuję sytuację i podkreślam fakt, że ta czynność działa się dłużej)

Zasada 2.

Czasu Past Continuous używamy do opisu sytuacji i zdarzeń, które stanowiły tło dla innych wydarzeń

* The birds were flying and singing when she arrived – ptaki latały i śpiewały gdy ona przybyła

Zasada 3.

Czasu Past Continuous używamy do mówienia o jednej czynności, która działa się dłużej w przeszłości i została przerwana przez inną czynność ( ta inna czynność, która przerywa jest w PAST SIMPLE)

* Yesterday when I was painting my mum suddenly came – wczoraj gdy ja malowałam moja mama nagle przyszła (czyli nagle moja mama przerwała mi długą czynność: malowanie)

Zasada 4.

Czasu Past Continuous używamy do mówienia o dwóch czynnościach, które działy się równolegle w przeszłości

* While I was painting my mum was preparing dinner – podczas gdy ja malowałam, moja mama przygotowywała obiad

UWAGA! UWAGA! UWAGA!

Zrobisz tu błąd na 100% 🙂 Żeby nie zrobić błędu: pamiętaj, że Past Continuous nie jest stosowany wtedy kiedy w języku Polskim wydaje Ci się, że coś trwa dłużej. Past Continuous stworzono, aby był on tłem jakiegoś długiego wydarzenia w przeszłości lub opisywał to co działo się dłużej w przeszłości.

Yesterday I was swimming for 2 hours – w tym zdaniu nie trzeba używać czasu PC. My mówiąc sobie to zdanie po Polsku słyszymy, że czynność działa się dłużej w przeszłości. Mylnie zakładamy, że trzeba to powiedzieć w czasie PC. My w tym zdaniu stwierdzamy prosty fakt. Nie opisujemy żadnej sytuacji dlatego mówimy:

Yesterday I swam for 2 hours – to zdanie mówimy w Past Simple ponieważ jest to jedno zdanie wyrwane z kontekstu, stwierdzające prosty fakt: wczoraj pływałam przez 2 godziny

C. Słówka charakterystyczne

while – podczas gdy (to słowo stawiamy przed czynnością)

While I was swimming my mum was working – podczas gdy ja pływałam, moja mama pracowała

during – podczas (słowo stawiamy przed rzeczownikiem)

During our English class my mum called – podczas naszej lekcji angielskiego moja mama zadzwoniła

when – kiedy

When I was learning English, the telephone rang kiedy uczyłam się angielskiego, telefon zadzwonił

Uwaga! Często po słowie „when” mamy czas past simple:

I was learning english when my mum dropped a plate

as – gdy

As I was leaving, my mum dropped a plate gdy ja odchodziłam, moja mama upuściła talerz

D. Jak tworzymy zdania w tym czasie?

1. Twierdzenia

Twierdzenia tworzymy w bardzo prosty sposób.

Najpierw osoba, następnie was (przy osobach I, she, he, it ), następnie czasownik z końcówką „ing”.

W przypadku osób: we, you, they wstawiamy: were a następnie czasownik z końcówką „ing”.

I was dancing yesterday when you called me – ja tańczyłam wczoraj, kiedy Ty do mnie zadzwoniłeś

You were working while I was watching TV – Ty pracowałeś, podczas gdy ja oglądałam TV

2. Pytania

Pytania tworzymy przez inwersję. Czyli to co było na „pierwszym miejscu” wskakuje na drugie

Were you dancing when I came? – czy Ty tańczyłeś kiedy ja przyszłam?

Was she working while I was swimming on Sunday? – czy ona pracowała podczas gdy ja pływałam w niedzielę?

3. Przeczenia

Przeczenia tworzymy przez dodanie końcówki „not” do słowa was oraz were.

Mamy więc: was’t oraz weren’t

I wasn’t dancing when you called – ja nie tańczyłam, kiedy Ty zadzwoniłeś

She wasn’t working when I saw her – ona nie pracowała, kiedy ja ją zobaczyłem

We weren’t watching TV when mum arrived– my nie oglądaliśmy TV, kiedy mama przybyła

E. Gramatyka – pamiętajcie:

– w czasie Past Continuous zawsze używamy słów „was” oraz „were” + czasownika z końcówką „ING”

– czas Past Continuous jest stworzony po to, aby móc opowiadać „wydarzenia”, które miały miejsce w przeszłości i pokazać które wydarzenie jest „długim tłem” (czyli czasem PAST CONTINUOUS), a które jest „krótkim wydarzeniem” (czyli czasem PAST SIMPLE)


– zdania przeczące i pytające tworzymy w prosty sposób: inwersja

– pamiętamy o różnicach pomiędzy „while” , „during”, „when” !

F. Różne zdania w tym pięknym czasie 😉

I was taking photos when the phone rang – zobaczcie opowiadam o przeszłości. Robię sobie zdjęcia, a nagle dzoni mi telefon i przerywa dłuższą czynność (robienie zdjęć):

While my mum was shopping I bought a phone, called Kate, and got a new car – zobaczcie opowiadam o przeszłości. Moja mama sobie w niej robiła zakupy (to trwało długo, jest tłem sytuacji), a ja w tym czasie kupiłam telefon, zadzwoniłam do Kate i jeszcze dostałam nowy samochód.

While I was learning my dog was sleeping. Suddenly my mum came – Podczas gdy ja się uczyłam mój pies spał – są to dwie długie czynności i nagle te dwie czynności przerywa przyjście mamy (czyli w tle ja i pies i nagle „tadam” – przychodzi mama).

My mum was preparing dinner when we got home – moja mama jest tłem sytuacji. Ona sobie robi obiad w kuchni i nagle my przychodzimy do domu.

I was sitting on a bench in the park when suddenly a dog came up and licked me – ja sobie siedziałam na ławce w parku (tło sytuacji, siedzę sobie długo) kiedy nagle podbiegł do mnie pies i mnie polizał.