A / An / The

Angielski dla dzieci - Present Continuous.

W kursie podstawowym poznaliście podstawowe zasady dotyczące sytuacji w których używamy a oraz an. Pamiętajcie więc, że:

a

wstawiamy zawsze przed rzeczowniki policzalne w liczbie pojedynczej, przed słowo zaczynające się na SPÓŁGŁOSKĘ

* It is a book – to jest książka

* It is a dog – to jest pies

Dlaczego tak robimy? Dlatego, że rzeczowniki czują się samotne i musimy im coś dać 🙂

an

wstawiamy zawsze przed rzeczowniki policzalne w liczbie pojedynczej, przed słowo zaczynające się na SAMOGŁOSKĘ

* It is an octopus – to jest ośmiornica

* It is an animal – to jest zwierzak

Dlaczego tak robimy? Dlatego, że rzeczowniki czują się samotne i musimy im coś dać 🙂

Czas na większą ilość informacji w temacie wstawiania a oraz an przed rzeczowniki.

1. Określanie jakim „rodzajem” ktoś lub coś jest

A lub an wstawiamy przed rzeczowniki, gdy określamy jakim rodzajem osoby lub rzeczy ktoś/coś jest

He is a nice boy – on jest fajnym, miłym chłopakiem. Jakim on jest chłopakiem? Fajnym, miłym

It is an amazing day – to jest niezwykły dzień. Jaki to dzień? Niezwykły

It is a really nice day – to jest naprawdę miły dzień. Jaki to dzień? Miły

This is a lovely dog – to jest uroczy pies. Jaki to pies? Uroczy.

2. Przed zawodami

Amanda is a nurse – Amanda jest pielęgniarką

John is a pilot – John jest pilotem

Sonia is an English teacher – Sonia jest nauczycielką angielskiego

3. Gdy mówimy o czymś pierwszy raz

This is a book. ( tutaj pierwszy raz napisałam cokolwiek o książce).

The book is amazing

(tutaj już jest „the”, ponieważ mówię o czymś drugi raz)

B. Kiedy używamy „the”

1. Gdy mówimy o czymś kolejny raz

This is a book. The book is amazing – to jest książka. Ta książka jest niezwykła.

2. Gdy mówimy o rzeczach jedynych w swoim rodzaju

the sun – słońce (jest 1 słońce)

the sky – niebo (jest 1 niebo)

3. Z rzeczownikami o cechach, które wyróżniają je z grupy

He is the best car driver – on jest najlepszym kierowcą samochodów. Ten kierowca został wyróżniony z grupy. On jest najlepszy.

This is the best student in this class – to jest najlepszy student w tej klasie. Ten student został wyróżniony z grupy, ponieważ jest najlepszy

4. Z instrumentami muzycznymi

She plays the piano – ona gra na pianinie

He plays the guitar – on gra na gitarze

5. Z nazwami:

a) Hoteli i restauracji

the Sheraton Hotel, the Red Lion Restaurant, the Radisson Blue

b) Teatrów i kin

the Słowacki Theatre, the Odeon

c) Muzeów i galerii

the Narodowe Muzeum, the National Gallery of Art, the Walker Art Center, the Minneapolis Institute of Art

d) budynków

the Empire State, the White House, the Eiffel Tour, the Pentagon, the Empire State Building, the Willis Tower, the Royal Palace

e) gazet

the Newsweek, the Times,

f) organizacji

the European Union, the Red Cross,

g) z nazwami składającymi się z 2 słów połączonych słowem „of”

the Museum of Modern Art, the Tower of London, the south of France, the west coast of Ireland,

i) Wyjątek: jeżeli w nazwie jest zawarte nazwisko lub imię – NIE DAJEMY THE:

Lloyds Bank, Nowak’s restaurant

j) z nazwami mórz, rzek, oceanów, łańcuchów górskich, archipelagów wysp, pustyń

the Tatra Mountains (to jest pasmo górskie – dużo gór ;). Gdyby był szczyt góry to już bez „the”, np. mówimy: Mount Everest, nie: the Mount Everest

the Atlantic Ocean (ocean – dużo wody)

the Red Sea (morze – dużo wody)

the Mediterranean Sea

the Atlantic Ocean

the Nile,

the Mississippi

Uwaga! Jeziora nie dostają „the”

Zobaczcie sami, z jeziorami mamy dziwny wyjątek. Nie dajemy przed nimi 'the”

Lake Constance, nie: the Lake Constance , mało wody więc nie dajemy „the”

6. Nie dajemy „the” z:

a) nazwami krajów

Poland, France, Switzerland, Spain

***wyjątek z Republikami i krajami połączonymi w stany, krajami w „liczbie mnogiej”:

the Czech Republik

the United Kingdom

the United States

the Philippines

the Netherlands

b) nazwami kontynentów, krajów

Africa, Australia, Europe, America, Grat Britain, China, Russia, Florida, Bavaria,

c) nazwami wysp

Sicily, Bermuda

d) nazwami miast i miasteczek

Warszawa, New York, London

e) nazwami gór

Everest, Kilimanjaro, Etna

f) z nazwami ulic, parków,

Wall Street, Queens Road, Krakowska, Hyde Park, Ojcowski Park,

g) z dwuwyrazowymi nazwami ważnych budynków i instytucji, z nazwami budynków (gdy pierwsze słowo to nazwa miejsca lub imię, nazwisko osoby)

Harvard University. Manchester Airport, Cambridge University, Victoria Station, Buckingham Palace,

h) z nazwami firm

Fiat, Sony, Nokia, British Airways,

i) z nazwami lotnisk

Kraków airport,

j) z nazwami ulic

Main Street

k) z nazwami stacji

Broadway Station

7. The dajemy wtedy gdy myślimy o specyficznej, konkretnej rzeczy

take the book and sit down – weź książkę I usiądź. Tak powie do Was pani w klasie. Zapewne macie konkretną książkę do konkretnego przedmiotu, dlatego „the book” – czyli jedna, konkretna książka a nie jedna z tysiąca

It is hot. Could you open the window? – jest gorąco. Możesz otworzyć okno? Chodzi o konkretne okno. Nie obojętnie jakie okno.

I am going to the bank – idę do banku. Czyli pewnie idę do jakiegoś konkretnego banku, a nie do obojętnie jakiego

I am going to the dentist – idę do dentysty. Czyli pewnie mojego, konkretnego dentysty, a nie obojętnie jakiego (zakładamy, że mam umówioną wizytę u konkretnego dentysty i do niego idziemy)

8. Zapamiętaj, że mówimy:

the cinema

the theatre

the radio

9. Z konkretnie wskazaną lokalizacją

on the left – po lewej (konkretne wskazuję gdzie coś jest)

on the right – po prawej (konkretne wskazuję gdzie coś jest)

on the other side of the canal – po drugiej stronie (konkretne wskazanie gdzie)

the first turning on the left – pierwszy skręt po lewej

between the court and the bank – pomiędzy sądem a bankiem (chodzi o konkretny sąd i bank)

10. Wyjątki – co do zasady nie dawaj the z:

– television, np. I watch television a lot

– JEDZENIAMI: breakfast, lunch, dinner

I have breakfast at 5 o’clock

Mówimy:

THE:

the Eiffel Tower,

the Tower of London,

the Houses of Parliament,

the National Gallery,

the British Museum,

the City of London,

the High Street,

the Odeon,

the Olympic Park,

the Palace of Westminster,

the Victoria Palace Theatre,

the natural History Museum,

the River Thames,

the London Eye,

the Velodrome,

the first,

the second,

the third,

the most expensive,

the strongest,

the biggest,

the only,

NIC NIE DAJEMY

London Bridge,

Buckingham Palace,

Tower Bridge,

Westminster Abbey,

Big Ben,

49 Albert Street,

3 West Street,

2 Gordon Square,

Central Park,

Hyde Park,

London Road,

Oxford Street,

Piccadilly Circus,

Waterloo station,

Cambridge University,

Denver,

London,

Lyon,

Finland,

Germany,

Turkey,

Everest,

Mont Blanc,

Inner London,

Lower France,

Central Asia,

Ancient Greece,

Regent Street,

Lake Geneva,

Lake Constance,

Grand Central Station,

Main Station,

Pearson Airport,

Gatwick Airport,

Columbia University,

Santa Monica College